Přechod na nezpracovanou rostlinnou stravu podle pana doktora Campbella

Aktualizace: bře 20

Dokážete se vzdát masa?


Přechod na nezpracovanou rostlinnou stravu

Má-li se Čech vzdát všeho masa včetně hovězího, kuřat a ryb, sýrů, mléka a vajec, jeví se to jako zdánlivě nemožné. To už byste po něm rovnou mohli chtít, aby přestal dýchat. Většina lidí právě proto o takové možnosti vážně neuvažuje, přestože by takto získali výjimečné zdravotní výhody.


"První měsíc bude zřejmě náročný, ale později už je vše daleko snazší. A mnozí budou velmi spokojeni."

Pokud k takovým lidem patříte, tzn. zajímáte se o nové informace, ale ve svém nitru víte, že se nikdy nebudete schopni vzdát masa, potom vás nic nepřesvědčí. Měli byste se však o to alespoň pokusit.


Zkuste jeden měsíc

Věnujte novému stravování jeden měsíc. Jeden měsíc se bez guláše a párků obejdete.

Měsíc nestačí na to, aby vám strava poskytla dlouhodobý prospěch, ale je dostatečně dlouhý na to, abyste objevili čtyři skutečnosti:

  1. V nabídce rostlinné stravy existují vynikající jídla, která byste bez změny jídelníčku neobjevili. Možná, že ten měsíc nebudete jíst vše, co byste chtěli (touha po mase může přetrvávat déle než měsíc), ale i tak budete konzumovat spoustu výborných a velmi chutných jídel.

  2. Rostlinná strava není špatná. Někteří lidé této stravě přijdou hodně rychle na chuť, a dokonce si ji zamilují. Mnohým trvá celé měsíce, než se plně přizpůsobí a objeví nové chutě. Ale téměř všichni zjistí, že je to daleko jednodušší, než si mysleli.

  3. Budete se cítit lépe. Už po jednom měsíci se většina lidí cítí zdravější a také pravděpodobně zhubne. Nechte si udělat krevní testy před přechodem na rostlinnou stravu a po něm. Je pravděpodobné, že dokonce i za tak krátkou dobu uvidíte významné zlepšení. Již bylo upořádáno několik soustředění, při nichž se rostlinná strava podávala jen po dobu zhruba 7-10 dnů, přičemž před a po soustředění klientům dělali krevní testy. Ukázalo se, v závislosti na výchozích hodnotách, že již po 7-10 dnech dojde k poklesu úhrnného cholesterolu až o 100 mg/dl, LDL cholesterolu o 50-75 mg/dl a tělesné hmotnosti o 2-5 kg – to vše během oněch několika dnů!

  4. Nejdůležitější je ovšem zjištění, že stravovat se zcela jinak možné je. Můžete rostlinnou stravu milovat, nebo v ní nenajdete zalíbení. Nicméně po týdenní či měsíční zkoušce odejdete s pocitem, že pokud budete chtít, dokážete svoji stravu změnit.


První měsíc bude zřejmě náročný, ale později už je vše daleko snazší. A mnozí budou velmi spokojeni. Vím, že je těžké uvěřit, dokud tuto stravu nevyzkoušíte sami. Při konzumaci rostlinné stravy se vám chutě změní. Nejenže ztratíte touhu po mase, ale zároveň začnete objevovat ve svém jídle mnohé další chutě, které jste dříve nezaregistrovali.


Přechod na rostlinnou stravu

Pokud přijmete tento návrh a jeden měsíc budete zkoušet rostlinnou stravu, čeká vás pravděpodobně pět hlavních problémů:

  1. V prvním týdnu můžete mít z důvodu adaptace svého trávicího systému podrážděný žaludek. Je to přirozené a podráždění obvykle netrvá dlouho.

  2. Je třeba změně věnovat určitý čas. Nelitujte toho – srdeční choroba a rakovina vás také stojí čas. Musíte se naučit nové recepty, objevit nové restaurace. Budete muset věnovat pozornost svým chutím a připravit si jídla, která vám opravdu chutnají. To je velmi důležité.

  3. Budete se muset přizpůsobit psychicky. Mnozí z nás byli vychováni v představě, že jídlo bez masa není opravdové jídlo. Je třeba tento předsudek překonat.

  4. Může se stát, že nebudete moci navštěvovat stejné restaurace jako dříve a určitě si nebudete moci objednávat stejné pokrmy. Bude třeba se přizpůsobit.

  5. Vaši přátelé, rodina a kolegové vás možná nebudou podporovat. Z různých důvodů se mnozí lidí cítí zaskočeni tím, že je z vás najednou vegetarián či vegan. Možná je tomu tak proto, že v hloubi duše tito lidé vědí, že jejich strava není příliš zdravá. Cítí se vlastně „ohroženi“, protože někdo jiný byl schopen změnit tyto nezdravé jídelní návyky, zatímco oni toho schopni nejsou.


Rady pro první měsíc

  • Z dlouhodobého hlediska je rostlinná strava levnější než živočišná.

  • Jezte kvalitně. Pokud navštěvujete restaurace, najděte si ty nejlepší.

  • Jezte dostatečně. Možná chcete také zhubnout, a to se vám s touto stravou jistě podaří. Ale neomezujte se – ať děláte cokoli – nebuďte hladoví. A nechoďte hladoví domů, jinak sníte cokoli. Snězte před příchodem domů malou svačinku.

  • Jezte rozmanitě. Konzumace různých druhů potravin je důležitá jak pro získání nezbytných živin, tak pro udržování vašeho zájmu o tento typ stravy.

  • Cílem je, abyste byli schopni konzumovat rostlinnou stravu s potěšením a s pocitem spokojenosti. Nicméně přechod je obtížný kvůli různým psychologickým a praktickým úskalím. Vyžaduje čas a úsilí. Na druhé straně je však téměř zázračný výsledek. A budete překvapeni jednoduchostí celého procesu, jakmile přijmete tyto nové zvyky.


Zdroj:


Moje rady na závěr

  1. Víte, na co jsem přišla, že je velmi těžké dát si jen jeden kousek maminčina koláče. Ale je podstatně snadnější nedat si žádný. Myslete na to, až budete chtít uždíbnout něco nezdravého.

  2. Připomínám, jak by perfektně vyvážené jídlo mělo vypadat: CELOZRNNÉ OBILNINY + LUŠTĚNINY + ZELENINA (+ OŘECHY NEBO SEMÍNKA) Například: - celozrnná rýže, čočka (nebo fazole) se zeleninou v rajčatové omáčce - guláš z hlívy ústřičné zahuštěný hrachovou moukou s celozrnným chlebem, zelenina - pomazánka z cizrny s celozrnným chlebem, zelenina - čočková kaše, pečená zelenina, pečené brambory (brambory místo obilniny) - hrachová polévka, celozrnný chléb - bulgur s čočkou a restovanou zeleninou - brokolicová polévka, zahuštěná ovesnými vločkami a bílými fazolemi - cizronovo-batátové kari (batáty místo obilniny) - … Snad každé jídlo jde upravit do podoby obilnina + luštěnina + zelenina.

  3. Přečtěte si krásnou knihu Nová Čínská studie a už nikdy nebudete přemýšlet, co je a co není zdravé.

  4. Nedovolte, aby perfektní bylo nepřítelem dobrého, a buďte k sobě milí.