Co jíst a co nejíst, když se vám nedaří otěhotnět

Aktualizace: bře 20

Chtěla byste miminko, ale nedaří se? Důvodů může být spousty, ale jeden velmi podstatný může být vaše strava.


Co jíst při problémech s otěhotněním?

Jak moc může strava ovlivnit naši plodnost, vychází se spousty odborných studií. Na tomto místě nebudu mluvit jen tak o „nějakých“ studiích, ale zmíním se například o slavné Harvardské studii zdravotních sester (Harvard Nurses Study). [1]


"Už jedna malá porce kuřete – například polovina kuřecích prsou denně – zvýší riziko neplodnosti o více než 50 %."

V Harvardské studii zdravotních sester bylo pozorováno 18 000 žen, které se snažily otěhotnět. Výzkumníci sledovali po dobu 8 let stravu těchto žen a dostali se k velmi překvapivým poznatkům. Zjistili, že příjem masa je velmi úzce spojen s rizikem neplodnosti. Už jedna porce masa za den zvyšuje riziko neplodnosti, protože naruší přirozený průběh ovulace. Toto zvýšené riziko se projevilo především při příjmu drůbežího masa. Už jedna malá porce kuřete – například polovina kuřecích prsou denně – navýší riziko neplodnosti o více než 50 %. [3]


Ale ani červené maso není zrovna bezpečné. Ukázalo se, že červené maso zvyšuje riziko neplodnosti o 40 %. [3]


Zatímco živočišná bílkovina byla spojena se zvýšeným rizikem neplodnosti, ukázalo se, že konzumace bílkovin rostlinného původu má opačný účinek – chrání a zvyšuje plodnost. Vědci si zatím nejsou jisti proč, ale domnívají se, že by to mohlo mít něco společného s tím, že příjem živočišných bílkovin zvyšuje hladiny růstového hormonu nazvaného IGF-1, který je spojen nejen s neplodností, ale také s rakovinou. Narozdíl od rostlinného proteinu, který nemá tento nepříznivý účinek.


Vědci dospěli k závěru, že nahrazení živočišných bílkovin – zejména kuřat – rostlinnými bílkovinami, jako jsou například luštěniny, vede ke snížení rizika neplodnosti v důsledku anovulace nebo selhání ovulace.


Jiná studie [2], která zkoumala příjem hovězího masa již u těhotných žen prokázala, že pokud těhotné ženy jedí maso, může to ovlivnit vývoj pohlavních orgánů jejich synů, zatímco jsou stále v lůně. V dospělosti mají pak sníženou plodnost. „Když maminky jedí maso během těhotenství, může to negativně změnit vývoj varlat u chlapečků v děloze a nepříznivě ovlivnit jejich reprodukční schopnosti.“ [2] V této studii zkoumali jen hovězí maso, ale my víme, že veškeré maso obsahuje tyto hormony. Více masa v těhotenství tak může znamenat méně vnoučátek.


[4] A další studie a tentokrát se zkoumala konzumace mléka, takže řeč bude zase o živočišné bílkovině. Tato studie zjistila, že konzumace mléčných výrobků je spojena se zvýšeným rizikem neplodnosti. U celkem 18 555 žen (studie The Nurses Healthy Study II) bez anamnézy neplodnosti, které se pokoušely otěhotnět nebo otěhotněly v rozmezí 8 let, byly pozorovány souvislosti mezi mléčným výrobky a neplodností. Ženy, které konzumovaly dvě nebo více porcí mléčných výrobků denně, měly 1,85x větší riziko neplodnosti.


Nezapomeňte, že pouhé omezení nebo vyřazení masa a mléka ze stravy by nebylo moudré. Aby byl jídelníček vyvážený, je nutné zařadit jiné zdroje bílkovin a zdravějších tuků. Nejlépe když váš talíř bude obsahovat


CELOZRNNÉ OBILNINY + LUŠTĚNINY + ZELENINU +

BYLINKY (KOŘENÍ) + SEMÍNKA ČI OŘÍŠKY


Jakou stravu doporučuje Světová zdravotnická organizace (WHO) si můžete přečíst ZDE.



Zdroje:

  • [1] Harvard Nurses Study (Studie zdravotních sester) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18226626

  • [2] Semen quality of fertile US males in relation to their mothers' beef consumption during pregnancy. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17392290

  • [3] https://nutritionfacts.org/video/meat-hormones-female-infertility/

  • [4] Chavarro JE, Rich-Edwards JW, Rosner B, Willet WC. A prospective study of dairy foods intake and anovulatory infertility. Hum Reprod. Advance access published on February 28, 2007.