4 kroky jak uzdravit vaši štítnou žlázu

Problémům se štítnou žlázou čelí až půl milionu Čechů. Jak se těmto problémům vyhnout ve 4 krocích?


Jak uzdravit štítnou žlázu

1. Vynechte červené barvivo

Jedním z viníků vašich problémů se štítnou žlázou můžou být barviva. Potraviny jsou zbarveny tak, aby byly atraktivnější, a tedy se lépe prodávaly.


"Na druhou stranu mléčné výrobky obsahují jód, které naše tělo potřebuje. Nejsou ovšem jeho jediným zdrojem."

Červené barvivo (dle typu) může způsobit problémy nejen s hyperaktivitou u dětí, astma, horečky, ale také se na základě mnohých studií ukazuje, že se jedná o karcinogen. A již před 40 lety se objevily studie, které ukázaly, že také velmi významně narušují funkci štítné žlázy (červené barvivo typu red no. 3) a studie v posledních letech to potvrzují. [1, 2]

Červené barvivo můžete najít v uzeninách, kečupech, marmeládách, nanucích, mléčných výrobcích, žvýkačkách, cukrovinkách... [3]

2. Přejděte na nezpracovanou rostlinnou stravu

Podle studie (Public Health Nutrition) jsou vegetariáni a vegani lépe chráněni před poruchami štítné žlázy než běžní všejedlíci. V rámci rozsáhlé studie [*] vědci hodnotili stravovací návyky a historii léčby štítné žlázy u 66 000 lidí ve Spojených státech a Kanadě. Zjistilo se, že ti, kteří vyloučili všechny živočišné produkty ze své stravy, měli o 52 % nižší výskyt hypertyreózy ve srovnání s běžnými všejedlíky.


Bylo zjištěno, že lacto-ovo a pesco-vegetariáni mají nižší pravděpodobnost hypertyreózy než všežravci, ale nejsou chráněny tak významně jako lidé, kteří vyloučili veškeré živočišné produkty ze svého jídelníčku.


Nejnižší riziko poruch štítné žlázy měli vegani, kteří měli zdravou váhu a nízký příjem soli.

[4, 5, 6]

Studie předpokládá, že ochranný účinek veganské stravy může být způsoben buď nepřítomností masa, vajec a mléčných výrobků, které obsahují vysoké koncentrace estrogenu, jež mohou být spojeny s autoimunitou, nebo vysokou koncentrací antioxidantů vyskytujících se v rostlinné stravě. Vědci zjistili, že veganská strava je výhodná pro hypotyreózu (snížená funkce štítné žlázy), stejně tak pro hypertyreózu (zvýšená funkce štítné žlázy). [4, 5, 6]

Na druhou stranu mléčné výrobky obsahují jód, které naše tělo potřebuje. Nejsou ovšem jeho jediným zdrojem. Dobrým zdrojem je jodizovaná sůl (denní příjem soli by neměl překročit 5 g = jedna čajová lžička) nebo například Vincentka, kdy vám bude stačit jeden malý panák denně. Ani s Vincentkou se to nesmí přehánět, protože nadbytek jódu je nebezpečný stejně jako jeho nedostatek. Jako dobrý zdroj se uvádí mořské řasy, ale těmi snadno překročíte doporučenou denní dávku.

3. Pozor na hladiny triglyceridů

Podle jiné studie publikované v časopise Journal of Clinacal Endocrinology and Metabolism mohou vysoké hladiny triglyceridů zvýšit riziko onemocnění štítné žlázy. Vědci sledovali hladiny triglyceridů a míry výskytu hypotyreózy u 24 100 lidí v rámci studie nazvané Vyhodnocení rizika rakoviny u diabetiků. U osob s vysokou hladinou triglyceridů došlo k 35% zvýšenému riziku hypotyreózy. Toto riziko rostlo společně s narůstající hladinou triglyceridů. Tato studie jasně prokázala potenciální způsob prevence hypotyreózy. [7, 8]

Co jsou triglyceridy a jak si udržet správnou hladinu? [9]

Triglyceridy jsou tuky, které se nalézají v obíhající krvi. Pokud se testovací ampulka s krví nechá přes noc stát, na vrchu se shromáždí vrstva tuku, podobně jako na slepičí polévce přes noc umístěné v chladničce. Zvýšená hladina triglyceridů je spojena s vyšším rizikem srdečních onemocnění.


Vzestup hladiny triglyceridů způsobují jednoduché cukry (sladkosti, sladké pečivo, sladké nápoje…), alkohol, živočišné tuky (sádlo, máslo, tučné maso, tučné mléčné výrobky), trans-tuky (ztužené tuky v cukrovinkách, ve sladkém pečivu, v rychlém občerstvení...), ale také bílá mouka, tedy běžné bílé pečivo, bílá rýže...



4. Zelenina ani sója vám neublíží – spíš naopak

Strumigeny v potravinách jako zelí, brokolice, kedlubna, květák či sója jsou ve skutečnosti velmi užitečné a zdraví podporující látky, které například chrání před rakovinou štítné žlázy. Pokud už máte problém se štítnou žlázou, držte se běžných porcí. Maximálně šálek této zeleniny denně nebo do 100 g sóji několikrát v týdnu (ne každý den). [10]


Podle pana doktora Joela Fuhrmana je možné zvrátit autoimunitní hypotyreózu pomocí výživy a to hlavně u mladých pacientů, kteří mají známky časného onemocnění. Jakmile je hypotyreóza po léta přítomna, většinou už nedojde k úplnému vyléčení, ale je možné tento stav velmi zlepšit. [11]


Proč na hormonech záleží a jak je dostat do rovnováhy, si přečtete tady:

https://www.chutprirody.cz/post/proc-na-hormonech-zalezi-a-tri-zpusoby-jak-je-dostat-do-rovnovahy


A jak dostat sexuální hormony do rovnováhy si přečtete zde:

https://www.chutprirody.cz/post/tri-zpusoby-jak-dostat-sexualni-hormony-do-rovnovahy



Tento článek slouží jako informativní. Veškeré změny ve vašem jídelníčku konzultujte s vaším (nebo jiným :-) ) lékařem.



Zdroje:

  • [1] https://nutritionfacts.org/2015/04/30/coloring-to-dye-for-dangers-of-red-no-3/

  • [2] https://is.muni.cz/th/v9kzj/Rudolfova_Pavla_-_Barviva_v_napojich.pdf

  • [3] https://www.ferpotravina.cz/seznam-ecek/E124

  • [4] https://www.pcrm.org/news/health-nutrition/plant-based-diets-cut-hyperthyroid

  • [5] Tonstad S, Nathan E, Oda K, Fraser GE. Prevalence of hyperthyroidism according to type of vegetarian diet. Public Health Nutr. 2015;18:1482-1487.

  • [6] Tonstad S, Nathan E, Oda K, Fraser G. Vegan diets and hypothyroidism. Nutrients. 2013;5:4642- 4652.

  • [7] https://www.pcrm.org/news/health-nutrition/high-triglyceride-levels-increase-risk-hypothyroidism

  • [8] Zhao M, Tang X, Yang T, et al. Lipotoxicity, a potential risk factor for the increasing prevalence of subclinical hypothyroidism? J Clin Endocrinol Metab. 2015;100:1887-1894.

  • [9] McDougallův plán, dr. Johna McDougall

  • [10] MUDr. Igor Bukovský

  • [11] https://www.drfuhrman.com/get-started/health-concerns/95/hypothyroid

  • [*] Adventist Health Study-2 (AHS-2)