Proč byste měli užívat vitamín B12?

Aktualizováno: 20. bře 2020

Ačkoli nezpracovaná rostlinná strava je plná vitaminů, minerálů, vlákniny a fytochemických látek, jedna věc tady přece jen chybí. A to je vitamín B12.


Vitamín B12

Vitamín B12 je tvořen bakteriemi v půdě a na povrchu rostlin. Zvířata získávají tento vitamín požíráním těchto rostlin, a tak přechází do masa. Lidé bohužel, při dnešním hygienickém standardu, takto jednoduše vitamín B12 nezískávají.


“Možná namítnete, že příroda nám jistě dodává vše, co potřebujeme. Ano, dodává. Ale my v ní nežijeme.”

Vzhledem k tomu, že většina zvířat chovaných na maso se dnes nepase ve volných výbězích, vitamín B12 nechybí ve stravě jen veganům a vegetariánům, ale i běžné populaci. Každý šestý jedlík masa má deficit vitamínu B12.


Možná namítnete, že příroda nám jistě dodává vše, co potřebujeme. Ano, dodává. Ale my v ní nežijeme. Žijeme ve městech a na vesnicích a většinu našeho jídla nakupujeme v supermarketech.


Rostlinná mléka a alternativy masa dnes bývají obohacovány o vitamín B12, ale v tomto případě byste museli těchto výrobků spotřebovat celkem velké množství (což vám nedoporučuji) a také dobře počítat, abyste měli vitaminu B12 dostatek.