Nejzdravější zdroje cholinu

Aktualizace: bře 20

Začínají se objevovat články, které způsobují zmatek kolem cholinu. Nenechte se zmást, nejlepší zdroje cholinu se nacházejí v rostlinné stravě.


Nejzdravější zdroje cholinu

Cholin je látka, která má co do činění s naší pamětí, náladou, ovládáním svalů a dalšími funkcemi mozku a nervového systému. Nenechte si namluvit, že vejce a maso jsou jediným zdrojem cholinu nebo snad jeho nejzdravějším zdrojem.


"Jedna studie zjistila, že lidé, kteří denně konzumují více než 2,8 porcí zeleniny, mají výrazně pomalejší mentální pokles spojený se stárnutím, než ti, kteří jedli méně porcí."

Ve skutečnosti může konzumace cholinu ze živočišných produktů vést ke zdravotním problémům. The New England Journal of Medicine publikoval studii zaměřenou na spotřebu vajec a zjistil, že TMAO, což je vedlejší produkt cholinu, může vést ke zvýšenému riziku infarktu, mrtvice a smrti. Autoři studie poukázali na to, že veganská strava nebo dieta s vysokým obsahem vlákniny mohou snížit příjem cholinu a omezit riziko srdečních chorob.

Studie v časopise Circulation také spojila cholin se zvýšeným rizikem srdečních chorob. Autoři však zjistili, že účastníci, kteří byli vegani či vegetariáni, byli chráněny před škodlivými účinky cholinu.


Místo živočišných produktů zvolte ovoce, zeleninu, obilí a fazole, které jsou bohaté na cholin. Některé druhy zeleniny a fazole jsou bohatým zdrojem cholinu, přičemž obilí, ořechy a semena jsou obecně spolehlivými zdroji. Ve skutečnosti mají sójové boby více cholinu než hovězí a kuřecí maso a brambory a většina fazolí má více než mléčné výrobky nebo tuňák.

Samozřejmě existuje mnoho dalších důvodů, proč si rostlinné zdroje cholinu volit před živočišnými produkty. Asi 60 procent kalorií ve vejcích pochází z tuku – z nichž většina je nasycený tuk. Mléčné výrobky a hovězí maso jsou také nasyceným tukem, což zvyšuje riziko srdečních chorob, jakož i Alzheimerovy choroby a demence.


Rostlinnou stravou podporujete také zdraví mozku. Jedna studie zjistila, že lidé, kteří denně konzumují více než 2,8 porcí zeleniny, mají výrazně pomalejší mentální pokles spojený se stárnutím než ti, kteří jedli méně porcí. Zejména zelená listová zelenina byla nejsilněji spojena se sníženou mírou mentálního poklesu. Výzkum také ukazuje, že děti, které konzumují zdravou stravu bohatou na vlákninu (ovoce, zelenina, luštěniny, celozrnné obilniny, oříšky, semínka) mají vyšší IQ ve srovnání s dětmi, kteří jedí běžnou, spíše nezdravou stravou s vysokým obsahem tuků a chudou na vlákninu. Také trpí menší úzkostí a depresí.


Nejzdravější zdroje cholinu se nacházejí v rostlinné říši. A nezpracovaná rostlinná strava by měla být jasnou volbou.



Zdroje:

  • Clearing Up Choline Confusion, by Susan Levin, MS, RD, CSSD

  • https://www.pcrm.org/news/blog/clearing-choline-confusion