Které sladilo je nejzdravější?

Aktualizace: bře 20

Bílý cukr se stal strašákem dnešní doby. Ukazuje se, že může vést nejen k srdečním chorobám a rakovině. Čím ale sladit? Zdravé sladidlo existuje.


Nejzdravější sladidlo

Časopis Journal of American Dietetic Association změřil obsah antioxidantů v dlouhém seznamu běžně dostupných sladidel. Zkoušce podrobil, v abecedním pořadí, agávový sirup, blackstrap melasu (melasa vzniklá po třetím varu – obsahuje nejméně cukru ze všech typů melas), hnědý rýžový sirup, kukuřičný sirup, datlový cukr, tmavě hnědý cukr, světle hnědý cukr, javorový sirup, med, surový třtinový cukr, klasický bílý cukr a cukr turbinado (vyrábí se krystalizací čerstvé třtinové šťávy, bez přídavku aditiv).


“A vítězem se stává... datlový cukr. Proč? Protože to není opravdový cukr, jsou to jen sušené datle rozmělněné na prášek."

Cukr versus organický agávový sirup

Začněme s něčím jednoduchým. Klasický bílý cukr versus organický agávový sirup. Který je lepší? Který má víc živin? Nebo jsou stejné? Kdo myslí, že jsou stejné, má pravdu. Oba mají stejnou výživovou hodnotu, což znamená v podstatě žádnou. A také vesměs žádnou antioxidační sílu.


Kukuřičný sirup a rýžový sirup

Je však ještě jedno sladidlo, které je na tom ještě hůře. V podstatě jen prázdné kalorie. Co mohlo dopadnou ještě hůře než klasický bílý cukr?

Možná tipujete kukuřičný sirup, který je na tom úplně stejně špatně jako bílý cukr. Ale ještě hůře dopadl rýžový sirup. Nejprázdnější ze všech.


Med versus javorový sirup

A teď med versus javorový sirup? Koho tipujete? Med? Ano, med jen tak tak poráží javorový sirup.


Všechna tato výše jmenovaná sladidla včetně hnědého cukru, světle hnědého cukru, cukru turbinado, jsou stále jen cukr.


Melasa a datlový cukr

A teď vám prozradím, že existují pouze dvě sladidla podporující zdraví – pouze dvě sladidla, která jsou pro nás opravdu vhodná. A to jsou – fanfáry prosím – melasa a datlový cukr. Obě výborné.


Ale jen ze zvědavosti, kdo spadne na druhé místo? Hádejte. Ano, melasa dostává stříbrnou medaily. A vítězem se stává... datlový cukr. Proč? Protože to není opravdový cukr, jsou to jen sušené datle rozmělněné na prášek. Je to celistvá zdravá potravina, ze které nebylo nic dobrého odebráno a ke které nebylo nic špatného přidáno. Můžete s ní sladit cokoli, můžete ji použít při pečení, použít do koktejlů i na horkou čokoládu. Jen nepočítejte, že se rozpustí jako cukr. Jsou to přeci jen datle.


Teď nemusíte ovšem zavrhnout melasu, protože skončila druhá. Melasa je pořád zdravé sladidlo a mezi ní a ostatními sladidly je stále propastný rozdíl. Melasa dostala v testu 1 103 bodů, datlový cukr 1 300 a všechny ostatní měli pod 195 bodů a jejich zdravotní negativa převyšují nad přínosy.


Přeji Vám dlouhý sladký život s datlovým cukrem a melasou.



Zdroje:

  • https://nutritionfacts.org/video/the-healthiest-sweetener/

  • M. P. Katherine and H. C. Monica. Total antioxidant content of alternatives to refined sugar. J Am Diet Assoc. 2009 Jan;109(1):64-7