Dieta, která nás může ochránit před rakovinou prsu

Aktualizace: bře 20

Přináším vám překlad článku od skvělého lékaře pana doktora Neala Barnarda, který je prezidentem Výboru lékařů pro zodpovědnou medicínu. Ženy, vezměte zdraví svých prsou do svých rukou.


Zdravé jídlo chrání před rakovinou prsu

Strava bohatá na ovoce, zeleninu, celozrnné obilniny a fazole – a zároveň bez masa a mastných živočišných výrobků – podporuje zdraví prsu.


Rostlinná strava nás chrání

Několik studií ukazuje, že čím více potravin s vysokým obsahem vlákniny, vitamínů a minerálů ženy konzumují, tím nižší je riziko rakoviny.


Vláknina z ovoce, zeleniny, celozrnných obilnin a fazolí je zvláště prospěšná pro zdraví prsu, protože pomáhá eliminovat přebytečné estrogeny. Mnoho rostlinných potravin je také bohatých na vitamín C, beta-karoten a selen, které jsou spojeny s nižším rizikem rakoviny.


"Jako doktor chci, aby lidé věděli, že už máme k dispozici některé z nejmocnějších nástrojů, které pomáhají převzít kontrolu nad rizikem rakoviny: vidlička a nůž." Neal Barnard, MD, FACC, prezident Výboru lékařů pro zodpovědnou medicínu

Výhody sóji

Po diagnóze rakoviny prsu mají ženy, které jedí více potravin na bázi sóji, ve skutečnosti lepší šanci na dlouhý a zdravý život. Je méně pravděpodobné, že budou mít recidivu a méně pravděpodobné, že zemřou na rakovinu prsu než ženy, které vynechávají sóju. Představa, že sójové produkty jsou spojeny se zvýšeným rizikem rakoviny prsu, je mýtus, který byl široce a omylem propagován. Výsledky výzkumu ukazují, že konzumace sójových potravin jako tofu, tempeh a sójové mléko má ochranný účinek.


Rizika stravy s vysokým obsahem tuků

Dieta s vysokým obsahem tuku může zvýšit hladinu estrogenu, ženského hormonu, který může zvýšit riziko rakoviny prsu. Zdá se, že největší riziko představuje nasycený tuk a živočišný tuk. Dieta s vysokým obsahem tuku může také vést k přibývání na váze, což souvisí s větším rizikem rakoviny prsu.


Jedna studie, které se účastnilo téměř 10 000 žen, zjistila, že u těch žen, které jedí nízkotučnou stravu, je riziko recidivy rakoviny prsu o 23 procent nižší. Také mají o 17 procent nižší riziko úmrtí na rakovinu prsu.


Červené a zpracované maso

Studie, jako například UK Women's Cohort Study, ukazují, že červené a zpracované maso, jako jsou párky v rohlíku a slanina, mohou zvýšit riziko rakoviny prsu. Zdravotní studie zdravotních sester II (*) zjistila, že ženy před menopauzou, které jedly nejvíce červeného masa, měly o 97 procent vyšší riziko běžného typu rakoviny prsu. Studie NIH-AARP zahrnující téměř 200 000 žen zjistila o 25 procent vyšší riziko rakoviny prsu u těch, které jedí nejvíce červené maso, ve srovnání s těmi, které jedí nejméně.



Zdroje:

  • https://www.pcrm.org/health-topics/breast-cancer

  • (*) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17101944