Bílkoviny – nejíte jich příliš moc?

Aktualizováno: 20. bře 2020

Celá naše společnost se zabývá bílkovinami. Ale kolik a jaké vlastně potřebujeme? Nemůže nám nadbytek škodit?


Která bílkovina je ta správná?

Nedostatek bílkovin

Nejdříve trochu matematiky. Denní potřeba bílkovin je 0,8 až 1 gram na kilo tělesné hmotnosti. Pokud vážíte například 65 kg, vaše denní potřeba je minimálně 52 g. Obsah bílkovin například v brokolici je 3 g na 100 g. Takže, i kdybyste jedli celý den pouze brokolici (cca 1,8 kg), budete z ní mít dostatek bílkovin.


"Podle jedné studie*, která sledovala silné hráče amerického fotbalu, jsou tito lidé vystaveni víc než dvojnásobnému riziku předčasného úmrtí na srdeční selhání než normální populace."

Nadbytek bílkovin

S čím byste si naopak měli lámat hlavu, je nadbytek bílkovin, rozumějte živočišných bílkovin. Díky nim předčasně stárnete a škodí vám i jinak. Nadměrné živočišné bílkoviny, které tělo nevyužije, se neukládají v podobě proteinů. Ale přeměňují se na tuk nebo se vylučují z těla přes ledviny a spolu s nimi i vápník a spousta dalších minerálních látek. A k tomu se ještě začínají tvořit v ledvinách ledvinové kameny.

Zeleninová strava je alkalická. Živočišné potraviny jsou ale kyselé povahy, a to vyžaduje silnou zásaditou reakci těla, aby ji opět zneutralizovalo. To se nám podaří na úkor našich kostí, které se vzdají svých minerálů a doslova se kvůli tomu rozpouštějí. To je první krok nejen k osteoporóze.