Jak mohou potraviny pomoci snížit hladinu cholesterolu?

Lidé mohou často dramaticky snížit hladinu cholesterolu změnou potravin, které jedí. Strava s vysokým obsahem nasycených tuků, transtuků (ztužené tuky, částečně ztužené tuky, hydrogenované tuky) a cholesterolu zvyšuje hladinu cholesterolu. Nasycené tuky, transtuky a cholesterol jsou obsažené v mase, mléčných výrobcích, vejcích. Transtuky jsou obsažené také v průmyslově zpracovaných potravinách. Sledujte obaly a vyhněte se konzumace potravin, které obsahují ztužené tuky, částečně ztužené tuky nebo hydrogenované tuky.


Potraviny a cholesterol

Takové potraviny zvyšují hladinu cholesterolu, což zvyšuje riziko infarktu. Potraviny s vysokým obsahem nasycených tuků jsou obzvláště nebezpečné, protože mohou v těle vyvolat produkci extra cholesterolu.


Rostliny dělají opak. Mají velmi nízký obsah nasycených tuků a neobsahují cholesterol. Rostliny jsou také bohaté na rozpustnou vlákninu, která pomáhá snižovat hladinu cholesterolu. Rozpustná vláknina zpomaluje vstřebávání cholesterolu a snižuje množství cholesterolu, které játra produkují. Ovesné vločky, ječmen, fazole a některé druhy ovoce a zeleniny jsou dobrým zdrojem rozpustné vlákniny.


Je důležité spolupracovat s vaším lékařem, pokud provádíte změny ve vašem jídelníčku. Lékař upraví léky podle vašeho aktuálního stavu.


Jaký je rozdíl mezi HDL a LDL cholesterolem?

LDL cholesterol, kterému se někdy také říká „špatný cholesterol“, je v omezeném množství nezbytný (LDL dodává cholesterol do různých částí těla), ale vysoké hladiny LDL cholesterolu mohou dramaticky zvýšit riziko infarktu. Je to proto, že částice LDL mohou přispět k ateroskleróze – neboli k ucpání tepen. HDL cholesterol – někdy nazývaný „dobrý cholesterol“ – pomáhá odstraňovat LDL cholesterol z tepen.


Když lékaři měří hladinu cholesterolu, dívají se nejprve na celkový cholesterol jakožto na rychlý způsob, jak posoudit riziko člověka. Pro přesnější posouzení vydělí celkovou úroveň úrovní HDL. Riziko srdečního infarktu je minimalizováno nižším celkovým cholesterolem a vyšším podílem HDL cholesterolu. Poměr celkového cholesterolu k HDL by měl být menší než 4 ku 1.


Průměrný americký muž má bohužel poměr 5:1. Vegetariáni naopak průměrně 3:1. Kouření a obezita snižují HDL; intenzivní cvičení a potraviny bohaté na vitamín C ji mohou zvýšit.


Mají některé potraviny speciální účinky snižující hladinu cholesterolu?

Jedna studie z University of Toronto zjistila, že lidé, kteří jedí rostlinnou stravu bohatou na speciální potraviny snižující hladinu cholesterolu, snížili svůj LDL cholesterol o téměř 30 procent za pouhé čtyři týdny.


Mezi tyto potraviny patří:

  • Oves, fazole, ječmen a další potraviny s vysokým obsahem rozpustné vlákniny

  • Sója

  • Ořechy

  • Pšeničné klíčky, pšeničné otruby, mandle, růžičková kapusta a další potraviny obsahující látky zvané fytosteroly


Doporučené čtení v angličtině:

  • Dr. Dean Ornish’s Program for Reversing Heart Disease by Dean Ornish, MD

  • Prevent and Reverse Heart Disease by Caldwell Esselstyn Jr., MD

  • Cooking for Your Heart and Soul e-cookbook by the Association of Black


Zdroj:

  1. https://www.pcrm.org/good-nutrition/nutrition-information/lowering-cholesterol-with-a-plant-based-diet



 

Jím zdravě

Podporuji lokální dodavatele

Šetřím planetu pro další generace

Nakupuji ve Zdravíčku :-)



0 komentářů

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše