top of page

Co musíte vědět o bílkovinách a která dieta vám zničí ledviny?

Ve dvou desetiletích mezi lety 1990 a 2010 zůstaly hlavní příčiny úmrtí a invalidity relativně konstantní. Srdeční choroby zůstávají hlavní příčinou ztrát na zdraví a životech, ale mezi onemocněními, jejichž výskyt se za poslední generaci nejvíce zvýšil, patří chronické onemocnění ledvin. Počet mrtvých se zdvojnásobil.


Co musíte vědět o bílkovinách

Naše „maso-sladká“ strava byla zapletena do této eskalace. Nadměrná konzumace rafinovaného cukru, fruktózo-glukozových a kukuřičných sirupů je spojena se zvýšeným krevním tlakem a hladinou kyseliny močové, přičemž obojí může poškodit ledviny. Nasycené tuky, transmastné kyseliny (ztužené tuky) a cholesterol, které se nacházejí v živočišných produktech a nezdravých potravinách, jsou také spojovány se zhoršenou funkcí ledvin a masné bílkoviny zvyšují kyselou zátěž ledvin, zvyšují produkci amoniaku a potenciálně poškozují naši citlivou ledvinovou tkáň. To je důvod, proč se pacientům s chronickým onemocněním ledvin často doporučuje omezení příjmu bílkovin, aby se zabránilo dalšímu funkčnímu poklesu.


Nejsou bílkoviny jako bílkoviny

Ovšem ne všechny bílkoviny mají stejný účinek na vaše ledviny. Zdá se, že naše ledviny zacházejí s rostlinnými bílkovinami velmi odlišně od živočišných bílkovin.


Během několika hodin po konzumaci masa se naše ledviny rozběhnou do režimu hyperfiltrace, což dramaticky zvýší zátěž ledvin. To platí pro různé živočišné bílkoviny – zdá se, že hovězí, kuřecí a ryby mají podobné účinky. Ale ekvivalentní množství rostlinných bílkovin nezpůsobuje ledvinám prakticky žádný znatelný stres. Snězte trochu tuňáka a do tří hodin může filtrace ledvin vystřelit až o 36 procent. Avšak konzumace stejného množství rostlinných bílkovin ve formě například tofu, fazolí nebo třeba čočky, nezpůsobuje žádné další zatížení ledvin.


Proč živočišné bílkoviny způsobují přetížení, zatímco rostlinné ne? Výzkumníci zjistili, že poté, co bylo subjektům podáno silné protizánětlivé léčivo spolu se živočišnou bílkovinou, hyperfiltrační reakce zmizela, což naznačuje, že hyperaktivní odpověď byla spuštěna zánětem.


Živočišné bílkoviny mohou také hrát roli v riziku rakoviny. IGF-1, inzulínu podobný růstový faktor 1, je růstový hormon podporující rakovinu, který se uvolňuje v nadměrném množství, když jíme živočišné bílkoviny. To je pravděpodobně důvod, proč ti, kteří jedí méně masa, vaječných bílků nebo mléčných bílkovin, mají výrazně nižší hladiny IGF-1. Tato hladina se sníží během několika málo týdnů po změně stravy. Toto snížení hladiny IGF-1 je považováno za důvod, proč krev mužů a žen konzumujících rostlinnou stravu potlačuje růst rakoviny prostaty a prsu in vitro výrazně lépe než těch, kteří jedí standardní americkou (českou, maďarskou…) stravu.


Informace na této stránce byly sestaveny z výzkumu Dr. Gregera. Další informace si můžete přečíst na jeho stránkách www.nutritionfacts.org nebo v jeho skvělé knize Jak nezemřít.


Zdroj:


Jakoukoli změnu stravy vždy konzultujte s vaším lékařem.



 

Jím zdravě

Podporuji lokální dodavatele

Šetřím planetu pro další generace

Nakupuji ve Zdravíčku :-)



0 komentářů

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše

Comments


bottom of page