Kolik ovoce už je příliš?

Aktualizováno: 20. bře 2020

Že cukr neprospívá našemu zdraví, o tom asi dnes už nikdo nepochybuje. Ale co cukr v ovoci? Kolik ovoce denně můžeme sníst, aby ještě přinášelo zdravotní benefity?


Nic se nemá přehánět...

Ovoce je neuvěřitelně zdravé, obsahuje antioxidanty, vitamíny, minerály, fytolátky, má protizánětlivé účinky. Zlepšuje funkci tepen, snižuje riziko rakoviny... Ale co všechen ten cukr?


“Dát si kousek ovoce před každým jídlem vám může pomoci snížit, ne zvýšit, hladinu cukru v krvi. To, co působí lidskému tělu potíže, není totiž cukr v ovoci, ale klasický cukr, cukr v cukrovinkách a sirupy jako kukuřičný, rýžový...”

Ovoce a antioxidanty

Když sníte misku sladkých cornflaků ke snídani, do dvou hodin vznikne tolik volných radikálů, že se ocitnete v oxidačním stresu. Pan doktor Michael Greger zkoumal, kolik musíte sníst čerstvého ovoce, abyste získali antioxidanty, které vrátí tělo do rovnováhy. Ukázalo se, že půl hrnku borůvek, které jsou na antioxidanty velmi bohaté, tuto hladinu vyrovnají. Nehledě tedy na to, že jste snědli další cukr, ten v borůvkách, hladina cukru v krvi nestoupla, ale naopak klesla a vyrovnala se hladina antioxidantů.


Ovoce i pro diabetiky

Někteří odborníci však mají obavy z obsahu cukru v ovoci, a proto doporučují omezit jeho příjem. Ale je to tak správně? Byla provedena studie, kdy byli diabetici náhodně rozděleni do dvou skupin. Jedněm bylo řečeno jíst více jak dva kousky ovoce denně a druhé skupině maximálně dva kousky ovoce denně. Ukázalo se, že snížení ovoce nemělo žádný vliv na diabetes ani na váhu. Doporučení tedy znělo, že příjem ovoce u pacientů s diabetem 2. typu by neměl být omezen.